Reis naar Madagascar, wie wil en kan ons helpen?

  • Iris

    Hallo,

    We zijn ons aan het orienteren voor een reis begin septermber. We weten dat het heeeeel kort dag is, maar we willen het toch graag proberen.

    Na een aantal landen overwogen te hebben is onze 1ste keus toch op Madagascar gevallen. Nu zijn we op internet zoveel mogelijk informatie aan het verzamelen. Maar dit blijf een beetje steken…..we willen namelijk een 4x4 huren maar dan zonder chauffeur. Bijna alle reisorganisaties bieden auto huur aan incl. chaufeur en compleet met vooraf geboekte accomodaties.

    Wij willen eigenlijk op eigen houtje (met 2 volwassenen) rond trekken en dan verder niks van te voren vast

    leggen om zo flexibel mogelijk te kunnen reizen.

    Nu vroeg ik me af, is het echt te gevaarlijk om zelf te rijden of wat is de reden dat je zo moeilijk een auto kunt huren zonder chauffeur?

    We hebben nog geen route in gedachten omdat we eerst wat andere dingen uit willen zoeken, maar het is de bedoeling dat we (afhankelijk van de route) ongeveer 2.5 of 3 weken gaan.

    Weet iemand een betrouwbaar verhuurbedrijf? Of een reisorganisatie die bepaalde dingen, zoals vlucht, auto en bijv 1ste en laastste nacht wel kunnen boeken, dus geen compleet geboekte reis aanbieden.

    Is het makkelijk om accomaties te vinden als je eenmaal terplaatsen bent?

    Waar moeten we aan denken of persè doen?

    Wil/kan iemand ons een beetje op weg helpen?

    Natuurlijk is alle info meer dan welkom.

    Alvast heeeeel erg bedankt voor jullie hulp.

  • Annelies

    Waren wij ook eerst van plan en hebben informatie ingewonnen en offertes uit laten brengen. Zowieso is de reis individueel duurder (dat is eigenlijk altijd wel zo) dan een groepsreis

    echter individueel zijn andere problemen naar voren gekomen met bekijken nationale parken. Gids is verplicht maar hoelang huur je hem? Wegen zijn erg slecht buiten de hoofdwegen

    dus met een 4-wheel drive moet ‘t wel lukken maar de huur van z’on auto voor langere tijd maakt het totaal plaatje wel erg duur. Als jullie dat niet erg vinden of bijzaak zou ik

    gewoon doorzetten. Het is dus meer een kwestie van het financiële plaatje en we willen nog veel meer landen bezoeken dus zijn er bij ons grenzen gesteld aan de totale reissom.

    Veel informatie kun je vinden bij de verschillende reisorganisatie die groeps en individule reizen organiseren. Bij informeerden bij Tsara Travel Groningen = individueel.

  • barthenlilian@casema.nl

    Hoi Iris,

    We hadden dezelfde vraag als jij en vertrekken nu 17 september. We hebben auto's gehuurd via Coen Oldenhof (www.madagascar-tv.nl). Als je de normale veiligheidstoestanden in acht neemt als normaal dan moet het geen probleem zijn. Wij hebben alleen 2 nachten hotel in Tana geboekt.

    Daarna hebben we iets van 8 dagen een Renault 4 geboekt: Tana-Fianarantsoa-Isola-Ranomafana-Antsirabe. Hier komt de chauffeur van Coen ons een 4x4 brengen en dan gaar we Miandrivazo-Morondava-Tsingy en dezelfde weg terug. Vanuit Tana gaan we nog naar Antsirabe voor de Indri-Indri. Dit leken ons de mogelijkheden binnen 3 weken, mail ons voor evt. meer tips.

    Lilian

  • Madagascar fan

    Hallo Iris,

    Wij zijn begin juni in Madagascar geweest en ik moet zeggen dat het een goede keus is om dit land te bezoeken.

    Het heeft enorm veel indruk op ons gemaakt. Ik wil niet zeggen dat je als ander mens terug komt maar de kijk op de wereld verandert wel een beetje.

    Ik zal proberen om jouw vragen te beantwoorden.

    Nu zijn we op internet zoveel mogelijk informatie aan het verzamelen. Heb je al gekeken op http://www.wereldwijzer.nl/forum/madagascar-forum ? Hier staat ook enorm veel info!

    Maar dit blijf een beetje steken…..we willen namelijk een 4x4 huren maar dan zonder chauffeur. Het is mogelijk om zonder chauffeur en/of gids rond te reizen. Er zijn zeker mensen geweest die dit als prettig hebben ervaren. Zelf hebben wij dit niet gedaan en zijn in zee gegaan met een ‘lokale’ reisbureau met Nederlands sprekende mensen. Zij hebben een programma voor ons samengesteld welke precies aan onze wensen voldeed. Met gids en chauffeur hebben we heel veel dingen gezien. Naar mijn mening heeft een gids en chauffeur meer waarde. Zij kennen de weg, kunnen alles vertellen over de plaatsen, de gebruiken en de bevolking, communiceren met de lokale bevolking is een stuk prettiger want met Engels kom je niet ver. Zij brengen je niet naar winkels om daar iets te kopen zoals dat op vele plaatsen wel gebeurt. Oké, de laatste dag brachten ze ons naar een markt om souveniers te kopen. Als je nog interesse hebt, wil ik je wel meer vertellen over dit reisbureau wat beheerd wordt door een Nederlandse.

    Nu vroeg ik me af, is het echt te gevaarlijk om zelf te rijden of wat is de reden dat je zo moeilijk een auto kunt huren zonder chauffeur? In Madagascar zijn de wegen niet overal zoals die hier zijn. Er is (vrijwel) nergens straat verlichting. Sommige wegen zijn erg slecht. Als je niet weet waar je rijd zou je wel eens voor verassingen komen te staan. Geeft natuurlijk wel weer een uitdaging ;-).

    We hebben nog geen route in gedachten omdat we eerst wat andere dingen uit willen zoeken, maar het is de bedoeling dat we (afhankelijk van de route) ongeveer 2.5 of 3 weken gaan. Dat is een mooie lengte van je vakantie. Wij waren er 11 dagen en dat is echt veel te kort geweest. Op het Madagascar forum kun je veel info vinden over verschillende routes. De 3 daagse trip naar de lokale bevolking in het regenwoud welke wij hebben gedaan, heeft bij ons de mooiste en diepste indruk gemaakt. Ook hier…………….zonder gids konden wij niet communiceren met de locals!! Ze spreken daar alleen Malagasy en dat is voor ons echt niet te verstaan!

    Waar moeten we aan denken of persè doen? Genieten!!! Vooral genieten en al het moois bekijken wat dit land te bieden heeft. Ik weet niet wat jullie willen zien maar het leven van de lokale bevolking interesserde ons en dat hebben we met volle teugen mogen meemaken. Een land om naar terug te gaan!!!

    Hierbij een link naar foto's van onze reis: http://picasaweb.google.nl/106078994…dagascarPicasa

    Iris Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo,

    >

    > We zijn ons aan het orienteren voor een reis begin

    > septermber. We weten dat het heeeeel kort dag is,

    > maar we willen het toch graag proberen.

    >

    > Na een aantal landen overwogen te hebben is onze

    > 1ste keus toch op Madagascar gevallen. Nu zijn we

    > op internet zoveel mogelijk informatie aan het

    > verzamelen. Maar dit blijf een beetje

    > steken…..we willen namelijk een 4x4 huren maar

    > dan zonder chauffeur. Bijna alle reisorganisaties

    > bieden auto huur aan incl. chaufeur en compleet

    > met vooraf geboekte accomodaties.

    >

    > Wij willen eigenlijk op eigen houtje (met 2

    > volwassenen) rond trekken en dan verder niks van

    > te voren vast

    > leggen om zo flexibel mogelijk te kunnen reizen.

    > Nu vroeg ik me af, is het echt te gevaarlijk om

    > zelf te rijden of wat is de reden dat je zo

    > moeilijk een auto kunt huren zonder chauffeur?

    > We hebben nog geen route in gedachten omdat we

    > eerst wat andere dingen uit willen zoeken, maar

    > het is de bedoeling dat we (afhankelijk van de

    > route) ongeveer 2.5 of 3 weken gaan.

    >

    > Weet iemand een betrouwbaar verhuurbedrijf? Of een

    > reisorganisatie die bepaalde dingen, zoals vlucht,

    > auto en bijv 1ste en laastste nacht wel kunnen

    > boeken, dus geen compleet geboekte reis aanbieden.

    >

    > Is het makkelijk om accomaties te vinden als je

    > eenmaal terplaatsen bent?

    > Waar moeten we aan denken of persè doen?

    >

    > Wil/kan iemand ons een beetje op weg helpen?

    >

    > Natuurlijk is alle info meer dan welkom.

    > Alvast heeeeel erg bedankt voor jullie hulp.

  • Madagascar fan

    De goede link naar foto's:

    http://picasaweb.google.nl/106078994433735085972/MadagascarPicasa#

  • Wendy van Tilburg

    Hoi iris,

    Je kan mij mailen (wendy@ramartour.com)

    Mijn man en ik hebben een reisbureau in Antananarivo en verzorgen reizen op maat. We halen ook vaak mensen op van het vliegveld die alleen het begin willen organiseren of de eerste nacht in de stad.

    Ons bureau heet: www.ramartour.com

    We horen graag van je.

    groetjes, Wendy

  • Dennis

    Hallo,

    Ik ben Dennis en wil naar Madagascar.

    Nu hoor ik alemaal verontrustende verhalen over dat het er te gevaarlijk is om alleen te reizen.

    Is dit waar en hoe kan ik die gevaren voorkomen?

    Aangezien dit mijn eerste vakantie alleen zal zijn wil ik dit dus goed plannen.

    Ik wil in mei een mnd naar Madagascar.

    Ik wil dan graag de oostkust naar het noorden bezoeken.

    Nu heb ik van mijn nichtje Maggie Luiten jullie email adres gekregen om info te vragen.

    Zij was een aantal mnden geleden met haar broer Michael bij jullie.

    M'n stempel en vaccinaties voor in m'n gele boekje heb ik.

    Ook heb ik een doorlopende reisverzekering en een creditcard.

    Mijn vraag is, Zouden jullie mij kunnen helpen met de start van mijn reis?

    Groetjes Dennis