Wat zijn jullie ervaringen? Tips?

  • anne_op_reis

    Hoi,

    Wie kan me meer vertellen over zijn reiservaringen in Madagascar?

    Mijn vriend en ik boeken elk jaar een verre reis. Meestal regelen we alleen de vlucht en de eerste hotelovernachting en plannen we de rest ter plekke. Ik beleef net zoveel plezier aan het uitzoeken van info over het land vooraf. We zijn o.a. al geweest in Cuba, Argentinie, Ecuador, Vietnam, Thailand, Maleisie, Mexico en Guatemala. We raken dus langzaam aan een beetje verwend….nu spreekt Madagascar ons erg aan vanwege de diversiteit en een hele nieuwe bestemming (en continent!) Maar ik vind het ook wel spannend, aangezien je er weinig mensen over hoort!

    Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. Uiteraard heb ik dit prikbord al helemaal uitgeplozen. Kun je makkelijk individueel reizen? Is een auto met chauffeur aan te raden? Wat zijn de must sees in 3 weken? (we willen gaan in mei 2010) Kunnen we ons bijv. het beste richten op enkele highlights omdat we maar 3 weken hebben? Zoals Andasibe, Nossy-be, Morondava?

    Ik hoor het graag!

    Vele groetjes, Anne.

  • Susan1

    Hoi Anne,

    Ik kan Madagascar van harte aanbevelen! Het is een schitterend eiland, qua landschap heel divers en met een heel vriendelijke bevolking. Wij hadden ook maar drie weken en hebben gekozen voor de route naar het zuiden, met onder meer stops in Ranomafana, Isalo, wandelen in de omgeving van Ambositra en aan het eind een paar dagen strand. Wij hebben dit gedaan met privé-auto met chauffeur. Dit is ons zeer goed bevallen, we hebben een geweldige vakantie gehad. Onze chauffeur is onlangs een eigen organisatie gestart, dus als je interesse hebt, kun je even kijken op www.madagascar-green-tours.com. Het openbaar vervoer is op zich denk ik goed te doen, maar je bent veel meer tijd kwijt en zeker als je maar drie weken hebt is dat zonde. In Isalo NP zou ik zeker een trekking doen van een paar dagen, met overnachting in het park. Als je meer info wilt, dan hoor ik het wel!

    groetjes,

    Susan

  • guido ooms

    Hoi, wij zijn net terug, de hele maand januari rondgetrokken en veel gezien. Absolute aanrader, wij hebben net als jullie toch ook al wat landen gezien, maar dit was absoluut 1 van de mooiste en meest diverse qua landschappen en dieren.

    Op m'n facebook account heb ik een mooie selectie foto's staan, met daarbij waar de foto is genomen. We hebben redelijk veel van de ‘echte’ hoogtepunten gezien, behalve de tsingy's, die waren niet bereikbaar. Isalo vonden we het mooiste park, zal je ook al wel gezien hebben op het net…

    We hebben gevlogen, met auto en chauffeur rondgereden en met taxibrousses. Alle vreselijke verhalen die rondgaan over de taxibrouses herkenden wij niet, bij ons gingen ze op tijd, scheurden lekker door, en waren spotgoedkoop. Het gedeelte wat we met auto plus chauffeur hebben gedaan, hebben we bij aankomst geregeld met Ramartour. De stukken die we alleen reisden hebben we vaak bij het ene hotel alvast naar een volgende laten bellen, om te reserveren en enventueel pick-up service te regelen. Ook hebben we zo de taxi brousse geregeld, allemaal soepel. De hele reis absoluut niet onveilig gevoeld, ook niet tijdens het 'snachts reizen met de taxibrouses, iets waar wel voor gewaarschuwd werd op het net.

    Het enige echt vervelende was misschien dat we in Hellville (Nosy Be) een dag hebben gedaan over het inwisselen van traveller cheques. Let dus op dat je pasjes daar werken, en zorg voor een goeie voorraad cash. Mocht je nog meer vragen hebben, laat gerust wat weten.

  • Mieke Kouters

    Hallo Anne,

    Mijn man en ik zijn in nov./dec. 2009 4 weken in Madagascar geweest en hebben de boel laten regelen door Rijatours.

    Zijn website www.rijatours.mg

    We hebben eerst de rivertrip in het westen gedaan en de Tsingy bezocht en daarna vanuit Toliary naar de oostkust gereird om van daaruit de boot naar St. Marie te nemen. Alles met privé vervoer en aangezien wij geen frans spreken is het heel gemakkelijk om iemand bij je hebben die zowel frans, engels en malagasy spreekt. Rija en zijn chauffeurs/gidsen zijn allemaal bekwame en vriendelijke mensen die alles voor je doen om het naar je zin te maken. Je kunt hem mailen en je plannen aan hem voorleggen, je bent dus niet gebonden aan de tours op zijn website. Wil je meer weten dan mail me maar.

    Groeten Mieke

  • Gon

    Dag Mieke,

    Jullie ervaringen met Rija klinken goed.

    Uiteraard heb ik wel allerlei vragen..

    Kun je mij vertellen of de spullen die Rija mee nam voor de overnachtingen tijdens de riviertrip enigszins comfortabel zijn. Ik lees veel over kapotte (lekkende) tenten en harde ondergrond. Tijdens eerdere trips naar Ghana en Costa Rica hadden onze kinderen wel wat moeite met primitieve omstandigheden.

    Hebben jullie ook afstanden gevlogen en zo ja heeft Rija jullie vluchten ook geregeld?

    En hoe ging het met de betaling. Ik ben wat huiverig om van tevoren geld over te maken, hoe hebben jullie dat geregeld?

    Wat vonden jullie de hoogtepunten van jullie reis?

    Waar hebben jullie overnacht op St Marie?

    Ik hoor graag van je.

    Vast bedankt voor je reactie.

    Hartelijke groeten,Gon

  • Mieke

    Hoi Gon,

    Tijdens de riviertrip gaat het er inderdaad primitief aan toe maar dat heeft ook wel wat. De tenten waren goed en we sliepen op slaapzakken. Voor ons geen probleem. Het eten wat Rija kookte was echt voortreffelijk. Als de kinderen moeite hebben met de primitieve omstandigheden kun je misschien beter geen riviertrip boeken want er is genoeg te zien in Madagascar. De Tsingy kun je toch bezoeken. De rest van de reis hebben we overal in hotels/bungalows geslapen.

    Wij hebben inderdaad een paar binnenlandse vluchten gedaan en Rija heeft die van tevoren geregeld en wij hebben hiervoor het geld overgemaakt. daar hoef je je echt geen zorgen om te maken want hij is echt heel betrouwbaar.

    De hele reis was prachtig en als je van natuur en dieren houdt zijn al de national parken prachtig. De wandelingen zijn soms best wel pittig ook door de warmte maar je kunt het op je gemak doen en je hebt altijd een gids voor jezelf dus niet met groepen, Echt ideaal.

    Op St. Marie hebben we een bootje genomen naar Ile Aux Nattes, een klein eilandje (autovrij) ten zuiden van St. Marie en hier hebben we overnacht in hotel Maningory (www.maningory.com). Bungalows meteen aan het strand en als je twintig meter het water in gaat zit je meteen aan het koraalrif. Maningory heeft snorkelspullen die je gratis mag gebruiken. Het is er heerlijk rustig om de laatste dagen lekker te relaxen. Wanneer je het eilandje verlaat wordt je door hun naar het vliegveld gebracht.

    Wil je nog meer weten mail me gerust hamlafleur@home.nl

    Groetjes Mieke