januari 2010 - Jouw hulp is

  • Guido

    Wij gaan 4 weken naar Madagascar en vertrekken 1 januari, niet de droogste periode dus. We zouden het liefst zelfstandig rondtrekken en zijn erg benieuwd naar mensen die ervaring hebben met zelfstandig rond reizen, dwz per huurauto of taxibrouse. Ik ben er nog niet uit, maar een idee is om de RN7 van Tana naar Tulear te reizen en daarna nog een tweede stuk, wellicht vliegend op Nosy Be & omgeving. Al je recente informatie zoals routes, tips, prijzen, toeristtraps etc zijn zeer welkom!

    Hieronder nog wat gerichte vragen:

    - Is een bepaalde route of volgorde handig ivm het weer in januari? (bv eerst het zuiden, later het noorden, of andersom)

    - Ik lees wat over pennen en kleding meenemen, is dit aan te raden?

    - Weet iemand een goed start adres (budget) in Tana of waar we landen?

    - Is zo'n wandel gps nodig/handig voor reizen zoals wij voor ogen hebben, of een beetje overbodig?

    - Heeft iemand ervaring met het weer in de verschillende delen van Madagascar? Ik had al wel begrepen dat de zuid- en oostkust eigenlijk niet te doen zijn.

    - Is de treintrip ( heen&terug) van Fianarantsoa naar Manakara in januari te doen /aan te raden?

    - Ik zou graag tsingys zien en een riviertochtje maken, maar het Bemaraha park is niet open, weet iemand alternatieven?

    Zo, dat zijn er toch wat meer geworden dan gedacht.

    Bedankt voor het lezen!

    Guido & Karin

  • Wendy van Tilburg

    Hi Guido en Karin,

    Eerst het Zuiden of het Noorden maakt niet veel uit ivm het weer. Sommige mensen gaan zelfs graag naar het Oosten (lekker regenachtig) omdat er dan meer dieren en planten te zien zijn dan in het hoogseizoen (winter).

    je kan pennen net zo goed in Madagascar kopen als je die wilt uitdelen. Oude kleding is altijd welkom. Ik woon in Antananarivo en raad toeristen eigenlijk aan om niets uit te delen. Je stimuleert er bedelen mee ipv werken of naar school gaan, maar veel mensen doen het toch. Je kan oude kleding eventueel ook aan mij geven en dan draag ik het over aan onze kerk, die het meeneemt als ze het land in gaan.

    Een leuk hotelletje in het centrum is Niaouly (www.niaouly.com)

    Een gps is overbodig, behalve als je echt de rimboe ingaat in gebieden waar nooit iemand komt.

    Je kan met de trein in Januari net zoals alle andere maanden. Vanaf Manakara kan je met het openbaar vervoer of je huurauto komt je ophalen terug naar Ranamafana. Daar het park bezoeken en dan terug naar Faianarantsoa en de rest van de N7. Het kan zijn dat het regent onderweg, want je gaat van Fianarantsoa naar het Oosten. In het regenseizoen kan je van alles hebben qua weer, maar normaal is het overdag droog en gaat het tegen het eind van de middag regenen tot midden in de nacht. Het beste is vroeg op, de dingen bezoeken als het nog droog is en verplaatsen zodat je op het eind van de middag op je volgende bestemming bent.

    Je was van plan om naar het Noorden te gaan. Daar heb je NP Tsingy de L' Ankarana. Kleinere tsingy dan Bemaraha, maar ook super.

    Voor een comfortabeler reis is het huren van een auto+chauffeur voor de N7 wel handig. Je betaald ongeveer 40-65 euro per dag (hangt van de auto af). Dat is inclusief de chauffeur, maar zonder de benzine. Als je nog meer vragen hebt, kan je me ook mailen op wendytil1973@hotmail.com

    groetjes,

    Wendy