spinnen/huurauto

  • barthenlilian@casema.nl

    We zijn plannen aan het maken voor onze vakantie in september 2010 en Madagaskar lijkt ons echt heel speciaal. Alleen ben ik panisch voor spinnen, vooral die zwarte renspinnen. Zijn die er veel?

    We willen ook een auto huren, gezien de verhalen op startpagina, ben ik bang dat je een 4x4 moet hebben, waar kunnen we die het beste huren en voor hoeveel geld (ongeveer)

    Alvast bedankt voor jullie reacties

    Barth en Lilian

  • Rick

    Hallo Barth en Lilian,

    ik ben er verleden jaar geweest………….spinnen zo groot als voeten..niet normaal!!!!!!!!

    Nee grapje, tuurlijk zijn er spinnen maar heb je geen last van, en hangt er vanaf waar je bent…dat je misschien een keer je schoen na moet kijken….

    Voor de rest mooi land, gaan jullie zelf rijden of met gids en chauffeur..? ik heb zelf gereden en het is heeeeel goed te doen als je maar aan bepaalde dingen houdt,zoals op tijd vertrekken naar volgende dorp waar je wil blijven slapen.

    Mocht je mer willen weten kunnen jullie mij mailen.

    Gr.Rick

  • barthenlilian@casema.nl

    Hoi Rick,

    We willen graag zelf rijden, horen graag alles van je reis ook hoe en wat voor auto je hebt gehuurd ook hoe je tocht was. Wij zijn altijd gewend vroeg te vertrekken en vroeg naar bed te gaan, ook vinden we het lekker om na 2 weken reizen nog ergens (betaalbaar) te genieten van strand, zon en zee.

    Alvast bedankt voor je tips.

    Barth en Lilian

  • Angela

    Hoi

    Ik ben ook vreselijk bang voor spinnen en was bang dat ik er veel tegen zou komen… Er schijnen er genoeg (grote) te zitten. Gelukkig heb ik geen spin gezien!!Wellicht hangt het wel af van het seizoen waarin je reist. Wij waren er in juni/juli.

    Veel plezier in Madagaskar!

    groetjes Angela

  • barthenlilian@casema.nl

    Hoi Angela,

    Wij willen in september gaan hopelijk zijn de spinnen dan ook ver weg…, waar ben je geweest en hoe heb je gereisd?

    Lilian

  • Angela

    Hoi!

    Ik heb dit stuk geknipt en geplakt uit een ander staatje, misschien heb je hem niet gelezen omdat ie onder de vraag ‘ is het nog verstandig om te gaan’ staat. Als jullie t budget hebben om met huurauto te gaan, lijkt me dat ideaal. Het reizen met openbaar vervoer is ook goed te doen, maar je hebt er wel wat geduld voor nodig en t is verre van comfortabel, maar het heeft ook zeker wat!

    Het is heel goed mogelijk om zelfstandig te reizen in Madagaskar. Ik raad je aan om zowel de lonely planet als de bradt guide te kopen, ze vullen elkaar goed aan.

    Wij zijn 6 weken geweest en hebben de eerste 5 weken redelijk intensief gereisd, maar dan zie je wel wat! De laatste week hebben we gerelaxed bij het eilandje Saint Marie. We hebben alles met taxi-brousses (busjes) gedaan:

    Tana- Antsirabe. Vanuit Antsirabe 7 daagse trip geregeld: 3 dagen met piroque (houten boomstam) over de Tsiribihina rivier (echt een aanrader!) Vervolgens 2 dagen naar Nationaal park Tsingy de Bemaraha (bijzonder) en toen richting Morondava waar we onderweg de Baobab avenue zijn gepasseerd.

    Een heel betrouwbare en goedkope gids/organisator is Jobi (echte naam is Rajobison). joby_tours@yahoo.fr Je kunt hem een mail sturen. Hij was zelfstandig toen wij er waren, maar heeft zich nu aangesloten bij www.luckyadventures.netfast.org lucky.travels2007@yahoo.fr tel 00261(0)324211481

    ik heb even de prijs voor weektrip naar Tsiribinirivier en NP Tsingy op de site bekeken en die is vergelijkbaar met de prijs daar; goedkoop in vergelijking met andere bureaus!

    Vanuit Morondave zijn we met busje teruggereisd naar Antsirabe. Toen naar Fianarantsoa, waar niet veel te beleven is. Vervolgens naar nationaal park Ranomafana en toen door naar Manakara. Vanuit Manakara zijn we met de oude en enige stoomlocomotief naar Fianarantsoa gereisd. Erg leuke ervaring!

    Daarna zijn we naar Ranohira gereisd waar we een 2 daagse trip naar Nationaal Park Isalo hebben geregeld. Ook echt zeer mooi!! wat een natuur!

    Ik kan je de volgende gids heel goed aanraden: Marquis (zijn echte naam is Herinarivonaina…tja..) telnr: 0325386311/ 0330904976. Hij heeft ook geen bureautje, maar is aangesloten bij de Angap. Vraag naar hem bij de plek waar de busjes aankomen of bij de Angap. (Ranohira is erg klein). Chez Alice is een top overnachtingsaccomodatie: hutjes van klei met rieten daken en met een geweldig mooi uitzicht (ongev. 10 euro).

    Vanuit Ranohira zijn we weer naar het noorden gereisd. We hebben overnacht in Ambalavao waar we Anja reservaat hebben aangedaan….een klein parkje met veel lemuren, maar wij vonden het niet zo bijzonder. Zeker niet omdat de gids gigantisch stonk en er weinig zin in had. Bovendien hadden we ze al regelmatig gezien in de bovengenoemde parken. Abalavao is wel de mooite waard om een hooguit een paar uurtjes rond te wandelen. Toen door naar Nationaal parc Andasibe (perinet) waar we de indri indri hebben bewonderd. Na deze trip zijn we verder gereisd naar Toamasina (Tamatave) en de volgende dag door naar Soanierana-Ivongo waar we de boot hebben genomen naar het mooie eiland Saint Marie. Ook een absolute aanrader en als het goed is kan je rond september nog optimaal genieten van de walvissen!!! In het zuiden van Saint Marie ligt het mini eilandje Aux Nattes en is een heel mooi bounty eilandje, superrr!

    Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten!

    groetjes Angela

  • barthenlilian@casema.nl

    Wauw Angela, wat een verhaal. We hadden de lonely planet al en konden je reis goed volgen. Dat je in al die weken geen spinnen bent tegengekomen, gaf me weer wat hoop. We willen een Renaultje 4 huren en hebben maar 3,5 week (als we gaan, we zijn ons aan het orienteren). Ik vond vandaag een prijs voor een ticket voor € 1025,– p.p. met Air France in september maar ik denk dat het goedkoper moet kunnen. Met welke maatschappij hebben jullie gevlogen en voor welke prijs? Wellicht weet iemand anders waar we een auto kunnen huren.

    Lilian

  • Angela

    1025,- is een hele mooie prijs! Ik denk niet dat je goedkoper kan krijgen en prijs alleen maar zal stijgen. Het is erg duur om naar Mada te vliegen. Voor Mada geldt zeker: hoe vroeger boeken, hoe goedkoper! Op dit soort lange vluchten gaan de goedkoopste vliegtickets er het eerst uit. De prijs kan morgen zo weer gestegen zijn (dat hadden wij laatst toen we tickets voor India kochten). Voor Madagaskar hadden wij in eerste instantie een ticket voor 1175,- betaald (ongeveer 10 maanden van te voren geboekt), maar de tickets werden 4 maanden voor vertrek door de vliegmaatschappij gecanceld. Aangezien we onze zinnen op Madagaskar hadden gezet en het bovendien onze huwelijksreis was, besloten we nieuwe tickets te boeken en hebben toen 1475,- :S p.p. betaald.

    Over het algemeen zijn Supersaver en Vliegtickets.nl en Ebookers goedkoop en www.Momondo.com is een handige site die prijzen op websites vergelijkt.

    Mochten jullie nog over de bestemming twijfelen; wij vonden Mada een erg mooi, bijzonder, afwisselend land. Het is goedkoop, de mensen zijn vriendelijk en het is nog niet toeristisch(ook weinig op toeristen ingesteld). Ik ben benieuwd wat jullie besluiten!

  • Hoefika

    Wij zijn vorig jaar geweest en hebben uiteindelijk voor een auto met chauffeur genomen.

    Ben achteraf blij dat ik niet zelf heb gereden want afstanden zijn lang en nu kan je zelf 's ochtend iets actiefs doen (beesten spotten) en dan lekker de auto in en van het uitzicht genieten.

    Wij betaalden 50 euro per dag voor de auto met chauffeur, is wel exclussief benzine. En het was voor twee personen dus lekker een eigen auto zodat je ook nog even achterin kan liggen!

    Als je nog vragen hebt dan mag je gerust contact opnemen. hansvanderh@hotmail.com