Is het nog verstandig om te gaan

  • tamakooi

    Hallo prikkers op dit forum, we hebben een aantal vragen omtrent op vakantie te gaan naar Madagascar (wij willen gaan om en nabij september van dit jaar).

    Is het verstandig om te gaan na de rellen van de afgelopen tijd of kunnen we beter een jaartje wachten om te gaan ?

    Hoe is de situatie nu in Madagascar?

    Raden jullie aan om alleen een vliegticket te kopen en daar alles te regelen bij lokale reisbureautjes (met een Lp en een Bradt natuurlijk)?

    We hopen dat de situatie beter wordt of misschien wel is want het lijkt ons een topland om heen te gaan.

    Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom over wat we echt moeten zien natuurlijk.

    We willen ongeveer tussen de 4 a 5 weken lang er naar toe gaan.

    Alvast bedankt

  • Wendy van Tilburg

    Beste Tamakooi,

    Je plan om naar Madagascar te komen is nog best ver weg. De twee politieke rivalen zitten met elkaar om de tafel om tot een oplossing te komen. Er zijn nog steeds toeristen die door het land reizen en buiten het centrum van de hoofdstad is alles rustig, terwijl het ministerie van buitenlandse zaken ontraadt om naar Madagascar te reizen.

    Als je op de hoogte wil blijven van Madagascar, Kijk en wordt lid van www.wereldwijzer.nl Het forum staat vol met informatie, nieuws, foto's en discussies over reizen in Madagascar.

    Heb je verder nog vragen, stuur gerust een mailtje,

    groetjes,

    Wendy

  • Angela

    Hoi

    Het is heel goed mogelijk om zelfstandig te reizen in Madagaskar. Alleen voor het openbaar vervoer heb je een beetje geduld nodig ;-) Ik raad je aan om zowel de lonley planet als de bradt guide te kopen, ze vullen elkaar goed aan.

    Wij zijn 6 weken geweest en hebben de eerste 5 weken redelijk intensief gereisd, maar dan zie je wel wat! De laatste week hebben we gerelaxed bij het eilandje Saint Marie. We hebben alles met taxi-brousses (busjes) gedaan. Mocht je 1 of 2 binnenlandse vluchten regelen is onderstaande route goed te doen in 5 weken:

    Tana- Antsirabe. Vanuit Antsirabe 7 daagse trip geregeld: 3 dagen met piroque (houten boomstam) over de Tsiribihina rivier (echt een aanrader!) Vervolgens 2 dagen naar Nationaal park Tsingy de Bemaraha (bijzonder) en toen richting Morondava waar we onderweg de Baobab avenue zijn gepasseerd.

    Een heel betrouwbare en goedkope gids/organisator is Jobi (echte naam is Rajobison). Hij heeft geen bureautje maar regelt het vanuit het restaurantje Chez Gaelle van zijn tante in Antsirabe. telnr: +261(0)324211481 joby_tours@yahoo.fr

    Vanuit Morondave zijn we met busje teruggereisd naar Antsirabe. Toen naar Fianarantsoa, waar niet veel te beleven is. Vervolgens naar nationaal park Ranomafana en toen door naar Manakara. Vanuit Manakara zijn we met de oude en enige stoomlocomotief naar Fianarantsoa gereisd. Erg leuke ervaring!

    Daarna zijn we naar Ranohira gereisd waar we een 2 daagse trip naar Nationaal Park Isalo hebben geregeld. Ook echt zeer mooi!! wat een natuur!

    Ik kan je de volgende gids heel goed aanraden: Marquis (zijn echte naam is Herinarivonaina…tja..) telnr: 0325386311/ 0330904976. Hij heeft ook geen bureautje, maar is aangesloten bij de Angap. Vraag naar hem bij de plek waar de busjes aankomen of bij de Angap. (Ranohira is erg klein). Chez Alice is een top overnachtingsaccomodatie: hutjes van klei met rieten daken en met een geweldig mooi uitzicht (ongev. 10 euro).

    Vanuit Ranohira zijn we weer naar het noorden gereisd. We hebben overnacht in Ambalavao waar we Anja reservaat hebben aangedaan….een klein parkje met veel lemuren, maar wij vonden het niet zo bijzonder. Zeker niet omdat de gids gigantisch stonk en er weinig zin in had. Bovendien hadden we ze al regelmatig gezien in de bovengenoemde parken. Abalavao is wel de mooite waard om een hooguit een paar uurtjes rond te wandelen. Toen door naar Nationaal parc Andasibe (perinet) waar we de indri indri hebben bewonderd. Na deze trip zijn we verder gereisd naar Toamasina (Tamatave) en de volgende dag door naar Soanierana-Ivongo waar we de boot hebben genomen naar het mooie eiland Saint Marie. Ook een absolute aanrader en als het goed is kan je rond september nog optimaal genieten van de walvissen!!! In het zuiden van Saint Marie ligt het mini eilandje Aux Nattes en is een heel mooi bounty eilandje, superrr!

    Ik geloof dat ik vaak het woord ‘mooi’ enz. heb gebruikt, maar zo wil ik Madagaskar ook omschrijven! Prqachtige en afwisselende natuur, aardige mensen, goedkoop, nog weinig touristen etc. Hopelijk is het tegen die tijd rustig op politiek gebied.

    groetjes Angela

  • Angela

    Bovenstaande mail heb ik enige tijd geleden geschreven; waarin ik het volgende schreef:

    “Een heel betrouwbare en goedkope gids/organisator is Jobi (echte naam is Rajobison). Hij heeft geen bureautje maar regelt het vanuit het restaurantje Chez Gaelle van zijn tante in Antsirabe. telnr: +261(0)324211481 joby_tours@yahoo.fr”

    't Heeft even geduurd, maar ik had gids Jobi nog foto's beloofd op te sturen naar Mada dus vandaar dat hij mij vandaag een mail terug stuurde waarin hij schreef dat hij niet meer zelfstandig gids is omdat dit te weinig financien opleverde(wanwege de weinige toeristen die Mada momenteel bezoeken). Hij werkt nu samen met een reisbureautje en gaf mij zijn nieuwe gegevens. Het bovenstaande emailadres heeft hij niet meer.

    Dus mochten jullie nog een betrouwbare gids zoeken:

    www.luckyadventures.netfast.org

    lucky.travels2007@yahoo.fr

    tel 00261(0)324211481

    ik heb zojuist even de prijs voor weektrip naar Tsiribinirivier en NP Tsingy op de site bekeken en die is vergelijkbaar met de prijs daar; goedkoop in vergelijking met andere bureaus!